برزخ در آیات قرآن
عنوان:برزخ در آیات قرآن (اینجا کلیک کنید)
پژوهشگر:فاطمه رهبری
چکیده:
موضوع این نوشته برزخ در قرآن است . بررسی مسائل عالم برزخ حائز اهمیت می باشد و دانستن این مسائل و اطلاع از آن ها یک ضرورت است . بین دنیا وآخرت حائل و فاصله ای است که عالم “برزخ ” نامیده می شود . برزخ جایی است که انسان ها بعد از رفتن ازاین دنیا ، در آن جا اسکان می یابند تا نوبت نفخ صور فرا رسد . در این عالم انسان ها مانند عالم دنیا از زندگی برخوردارند ، ولی سعادت و شقاوت در این زندگی به عهده خودشان و اراده خودشان نیست ، بلکه بر اساس عملی است که در دنیا انجام داده اند .
صفحات: 1· 2
اعتبار اذن ولی در ازدواج دختر از دیدگاه فقه و حقوق
موضوع:اعتبار اذن ولی در ازدواج دختر از دیدگاه فقه و حقوق(اینجا کلیک کنید)
پژوهشگر:هاجر نیک برش
چکیده
ولایت در ازدواج تسلطی شرعی است بر مولی علیه، که شارع آن را برای فرد کامل قرار داده است. به همین جهت نیز ،در قانون مدنی پدر و جد پدری را اولیای قهری نامیده اند. یکی از شرایط صحت ازدواج،بلوغ طرفین عقد است.پس پسر صغیر و دختر صغیره نمی توانند بدون اجازه ی"ولی” عقد نکاح انجام دهند اما"ولی” میتواند مولی علیه صغیر را به عقد ازدواج طرف مقابل در آورد. فقهاء اهل سنت نیز بالاجماع تزویج ولایتی را پذیرفته اند،لیکن در تعیین"ولی"مجبر بین مکاتب چهارگانه ی فقهی اختلاف است “ولی” مجبرنزد شافعیه ،پدر،جدوسید است و در نزد مالکیه،پدر،وصی پدرومالک است ودر نزد حنابله،پدر،وصی پدر وحاکم می باشد..
صفحات: 1· 2
بررسی آثار تزکیه و تهذیب نفس در آیات و روایات
عنوان:بررسی آثار تزکیه و تهذیب نفس در آیات و روایات(اینجا کلیک کنید)
پژوهشگر:سمیه شهبازی
چكيده
از آیات و روایات ائمه اطهار علیهم السلام استفاده میشود که هدف از تزکیه و تهذیب نفس این است که ما را به خدای متعال نزدیک کند؛ در واقع ما جز عبادت خدای متعال و قرب به او هدفی در این دنیا نداریم.
قدم اول در این راه، خودشناسی است، انسان باید خودش را شناخته و در پی اصلاح رابطه خود با خدای خود باشد. از مهمترین اسباب نفوذ شیطان در آدمی، وسوسه در نفس انسان است که به هوای نفس تعبیر میشود و تا زمانی که انسان خود همت نکند نمیتواند با آن مبارزه کرده و به مراتب کمال دست یابد.
تهذیب نفس از اموری بسیار مشکل است که در روایات از آن با عنوان جهاد اکبر نام برده شده است و اگر فضل و رحمت الهی نباشد انسان نمیتوانند در این راه مؤفق باشد.
و انسان در سایه همین تزکیه وتهذیب نفس است که می تواند از رذایل بد اخلاقی کناره گیری کند و به رستگاری، رضایت و درک محبت خداوند نائل آید؛ که همه اینها زمینهای است، تا انسان به خداوند تقرب پیدا کند.
چکیده: تزکیه ، تهذیب، رضایت
مقاله
موضوع مقاله:
حقیقت توبه از دیدگاه آیات و روایات
پژوهشگر:گلثوم بهزاد(فارغ التحصیل سطح2)
چکیده
مهمترین عاملی که انسان و جامعه را به سقوط می¬کشاند گناهان میباشند و راه رهایی از آن توبهی حقیقی است. توبهی حقیقی یعنی انقلاب و اصلاح درونی انسان علیه خود است، و تقویت مقامات عالی و مقدس روح انسان است. توبه و مشتقات آن جمعاً حدود 80 بار در قرآن آمده است و این عنوان در بسیاری از آیات، با صیغهی امر دال بر وجوب است بیان شده است. آثار و فواید توبه عبارت است از آثار روحی و جسمی آن که شامل (پاک شدن گناهان، دستیابی به کمال زندگی، حفظ از عذاب، برخورداری از محبت الهی، نزول برکات الهیه) و همچنین سبب امیدواری به آینده و ورود به بهشت و نیز باعث امنیت کامل و همهجانبه ی اجتماعی میگردد. بنابراین کسی که توبه میکند با خود عهد میبندد که از این پس رفتاری را در راستای اجتماعی سالم در پیش گیرد و از تهمت، غیبت، سوء ظن، سرقت، ستم، بخل و افشای اسرار مردم خودداری کند و در نتیجه توبه از اینگونه رفتارها موجب میشود که امنیت اجتماعی و روانی جامعه افزایش یابد.
کلید واژگان: توبه، نصوح، استغفار، تطهیر
مقاله
موضوع مقاله:
تجسم و ملكوت برخي اعمال انسان در آينه آيات و روايات
پژوهشگر:
معصومه روحنواز(فارغ التحصیل سطح2)
چكيده
يكي از مباحثي كه در موضوع معاد به آن پرداخته شده است بحث تجسم اعمال است. در واقع اعمال ما صورتي ملكي و ظاهری دارند كه فاني و موقت بوده و آن همان است كه در اين جهان به صورت سخن يا عملي ظاهر مي¬شود و صورت و وجه¬اي ملكوتي و باطنی دارند كه پس از صدور از ما هرگز فاني نشده و هیچ وقت از ما جدا نمي¬شود. و از طريق همین وجهه ملكوتي و چهره باطنی باقي است و روزي، ما به آن اعمال خواهيم رسيد و آن¬ها را با همان وجهه و چهره مشاهده خواهيم كرد.
طبق آيات قرآني و روايات رسيده از ائمه اطهار (عليهم السلام) هر انساني در قيامت در مقابل واقعيت عمل خويش قرار مي¬گيرد و جزا همان واقعيت عمل اوست كه سيماي اخروي و حقيقي خود را نشان مي¬دهد. در واقع آن¬چه كه در آخرت به عنوان پاداش و كيفر به نيكوكاران و بدكاران داده مي¬شود تجسم عمل خود آن¬هاست. برخلاف نظر عده¬ای از دانشمندان، عمل از نوع عرض نیست که بعد از انجام دادنش نابود شود و امکان تبدیل آن به جوهر(تجسم عمل) نباشد بلکه با توجه به قانون بقاء ماده و انرژی، عمل بعد از انجام، از بین نمی¬رود بلکه به صورت انرژی¬هایی در می¬آید که به هیچ عنوان نابود نمی¬گردد و در روز قیامت بار دیگر به فرمان خداوند جمع آوری شده و به صورت جسمی در می¬آیند.
در حقيقت سپر آتش بودن در قيامت، بروز و ظهور به صورت شخصي نوراني، جلوگيري از آتش و هول و فشار قيامت، نور ميان دو چشمان، رهايي از بند شياطين، درخشش در ميان بهشتيان، دست-يابي به لذت ايمان و… تمثل و ظهور برزخي و اخروي اعمال خوب و شايسته و همان انرژی¬هایی است که در دنیا قابل مشاهده نبود و در آخرت با کنار رفتن حائل¬ها و حجاب¬ها قابل رویت شده است. همين طور محشور شدن به صورت مرده خوار و خوك و ساير حيوانات، يا در حال خوردن آتش، يا موجودات ريز لگد مال شده و يا به شكل موجودات بد بو و متعفن و … تمثل و ظهور برزخي و اخروي عقايد و اعمال بد و ناشايست است كه انسان به خاطر قرار گرفتن در مرتبه نازله حيات انساني كه همان «الحيوة الدنيا» است، در يك محدوديت خاص بوده و قدرت درك عوالم بالاتر و اين صورت ها و واقعيت¬هاي روشن و اصيل را ندارد.
البته انسان مي¬تواند دراين دنيا آن¬چنان خودش را بسازد و كامل كند كه در آخرت به صورت انساني خود محشور شود چرا كه در نظر پيروان مكتب انبياء دنيا، كلاس تحصيل كمال و فضيلت و انسانيت است.
کلید واژهها: تجسم اعمال، باطن اعمال، ملكوت