مقاله
موضوع مقاله:
تجسم و ملكوت برخي اعمال انسان در آينه آيات و روايات
پژوهشگر:
معصومه روحنواز(فارغ التحصیل سطح2)
چكيده
يكي از مباحثي كه در موضوع معاد به آن پرداخته شده است بحث تجسم اعمال است. در واقع اعمال ما صورتي ملكي و ظاهری دارند كه فاني و موقت بوده و آن همان است كه در اين جهان به صورت سخن يا عملي ظاهر مي¬شود و صورت و وجه¬اي ملكوتي و باطنی دارند كه پس از صدور از ما هرگز فاني نشده و هیچ وقت از ما جدا نمي¬شود. و از طريق همین وجهه ملكوتي و چهره باطنی باقي است و روزي، ما به آن اعمال خواهيم رسيد و آن¬ها را با همان وجهه و چهره مشاهده خواهيم كرد.
طبق آيات قرآني و روايات رسيده از ائمه اطهار (عليهم السلام) هر انساني در قيامت در مقابل واقعيت عمل خويش قرار مي¬گيرد و جزا همان واقعيت عمل اوست كه سيماي اخروي و حقيقي خود را نشان مي¬دهد. در واقع آن¬چه كه در آخرت به عنوان پاداش و كيفر به نيكوكاران و بدكاران داده مي¬شود تجسم عمل خود آن¬هاست. برخلاف نظر عده¬ای از دانشمندان، عمل از نوع عرض نیست که بعد از انجام دادنش نابود شود و امکان تبدیل آن به جوهر(تجسم عمل) نباشد بلکه با توجه به قانون بقاء ماده و انرژی، عمل بعد از انجام، از بین نمی¬رود بلکه به صورت انرژی¬هایی در می¬آید که به هیچ عنوان نابود نمی¬گردد و در روز قیامت بار دیگر به فرمان خداوند جمع آوری شده و به صورت جسمی در می¬آیند.
در حقيقت سپر آتش بودن در قيامت، بروز و ظهور به صورت شخصي نوراني، جلوگيري از آتش و هول و فشار قيامت، نور ميان دو چشمان، رهايي از بند شياطين، درخشش در ميان بهشتيان، دست-يابي به لذت ايمان و… تمثل و ظهور برزخي و اخروي اعمال خوب و شايسته و همان انرژی¬هایی است که در دنیا قابل مشاهده نبود و در آخرت با کنار رفتن حائل¬ها و حجاب¬ها قابل رویت شده است. همين طور محشور شدن به صورت مرده خوار و خوك و ساير حيوانات، يا در حال خوردن آتش، يا موجودات ريز لگد مال شده و يا به شكل موجودات بد بو و متعفن و … تمثل و ظهور برزخي و اخروي عقايد و اعمال بد و ناشايست است كه انسان به خاطر قرار گرفتن در مرتبه نازله حيات انساني كه همان «الحيوة الدنيا» است، در يك محدوديت خاص بوده و قدرت درك عوالم بالاتر و اين صورت ها و واقعيت¬هاي روشن و اصيل را ندارد.
البته انسان مي¬تواند دراين دنيا آن¬چنان خودش را بسازد و كامل كند كه در آخرت به صورت انساني خود محشور شود چرا كه در نظر پيروان مكتب انبياء دنيا، كلاس تحصيل كمال و فضيلت و انسانيت است.
کلید واژهها: تجسم اعمال، باطن اعمال، ملكوت