مجراي فيض الهي
خداوند مي فرمايد: پيغمبر شما را بي نياز مي كند. مظهر اغنا بودن تنها در باره مومنان صدر اسلام نيست زيرا او پيغمبر همه و مظهر اغناي الهي براي همگان است، البته پيغمبر از ذات خود هيچ ندارد اما از فضل پروردگار، ديگران را بي نياز مي كند چون حضرتش، طبق افاضه الهي، وسيله كامروا شدن است؛ مثلا شما با احساس تشنگي، براي رفع عطش به طرف چشمه سار مي رويد واگر كسي بنشيند و عمدا به طرف آب نرود و دعا كند كه تشنگي او گردد سيراب نمي شود زيرا تنها وسيله رفع تشنگي، آب زلال است.
اهل بيت رسول اكرم صلي الله عليه واله وسلم نيز رفع حوايج انسان وسيله الهي اند از اين جهت رجوع به آنان همانند رجوع به آب زلال براي رفع عطش است، لذا اميرالمومنين عليه السلام مي فرمايد: “در دعا ابتدا بر اهل بيت صلوات بفرستيد، تا در اثر ريزش رحمت الهي بر انان، به شما هم برسد". اگر اين توسل درست تحليل شود نه با توحيد ناب مخالف است و نه مستلزم شرك مي شود، و نه محضور ديگر دارد. از اهل بيت خواستن، يعني از طريق اين مسير از خدا طلب كردن. لذا نيايشهاي امام سجاد عليه السلام در “صحيفه سجاديه” محفوف به صلوات بر اهل بيت عليه السلام است، اين احترامي ساده و تادبي اعتباري و يا نظير ناقوس مسيحيت نيست، بلكه ادبي ديني آميخته با عقل و عجين شده با برهان است، البته خدا به هر چيز محيط است ولي همه نمي توانند مطلقا و بدون واسطه، مستفيض گردند.
خداي سبحان در باره پيامبر مي فرمايد: رحمت خاص حق در او تجلي كرده و او مظهر آن شده است، زيرا خداوند با مومنان مهربان است: "و كان بالمومنين رحيما” و پيامبر چنين است “…بالمومنين رؤف رحيم” همان صفت خواص خود را براي رسول اكرم صلي الله عليه واله وسلم نيز قرار داده، نه اينكه رافت خواص، بالذات و بالاستقلال از آن پيغمبر باشد بلكه او آيينه دار جمال رحمت خاصه خداست وآيينه از خود نوري ندارد، رافت خدا در آيينه پيامبر منعكس شده وبه ديگران مي رسد، پس سايرين خاصه حق را از راه پيغمبر دريافت مي كنند وبايد شاكر حق باشند كه از آيينه رسالت و نبوت رسول اكرم صلي الله عليه واله وسلم رحمت خاصه نسيبشان شده است.
برگرفته از كتاب سيره رسول اكرم صلي الله عليه واله وسلم در قرآن. “مولف آيت الله جوادي آملي”