جایگاه امام در هستی
عنوان:جایگاه امام درهستی از دیدگاه آیات و روایات
استادراهنما:حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتربهزاد
استاد داور:حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای نظری
پژوهشگر:زهرا نوین پریزاده
خداوند حکیم از خلقت عالم هدفی بس بزرگ دارد و آن رشد انسانهاست، به حدی که آئینه صفات خداوندی شوند. همانها که در عالم ذر به ندای «اَلَستُ بِرَّبِکُم» خداوند، لبیک گفتند اکنون باید به زمین بیایند ومسیر از خاک تا افلاک را طی کنند. در این مسیر، چراغهای هدایتی افراشته شده است که عالم به برکت وجود آنها برپاست انسانهای خداگونهای که دارای ولایت الهی بربندگان هستند که دراصطلاح قرآنی و متون روایی با نام خلیفةالله ازآنها یادشده است. در سلسله مراتب آفرینش، اولین مخلوق خداوندی، ایشان هستند که بهصورت نور، قبل از آفرینش عالم، آفریده شدهاند. سایر موجودات سراپا نقص و محدودیتاند و با وجود نامحدود خداوند تناسبی ندارند پس اولین آفریده باید درنهایت بساطت و لطافت باشد، بهگونهای که غیر از حیثیت مخلوقیت هیچگونه تعدد و محدودیتی نداشته باشد. ازآنجاکه این مرتبه از آفرینش برای دیگران قابل درک نیست، از کلام خداوند و خود ایشان بهره برده میشود. امام دارای ویژگیهایی است نظیر واسطة فیض بودن، یعنی سایرمخلوقات بهواسطة او از نعمتهای الهی بهره مند میشوند. امام دارای تمام مقامات وشئون پیامبر است، بجز مقام تلقی وحی، یعنی دارای دو شأن ولایت و مرجعیت است، هم ولایتتکوینی و تصرف در تکوین عالم به اذن خدا، وهم ولایت تشریعی وحق واجبالاطاعه بودن. شأن دیگرِ امام، مرجعیت دینی است یعنی امام محل رجوع مردم در امر دین است چون او جانشین پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) است و بعد از پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) دین به امام سپرده می شود و امر تبیین معارف دین به دست اوست .امام، دارای شأن مرجعیت سیاسی نیزهست که با وجود شرایطش حق تشکیل حکومت و قانونگذاری دارد.