انتظار در فرهنگ شیعه
شادابی وپویایی بشر در طول دوران زندگی فردی واجتماعی، موهون نعمت «امید» و «انتظار» است. اگر انسان به آینده امیدی نداشته باشد، زندگی برایش مفهوم چندانی نخواهد داشت. آنچه انسان را به زندگی امید وار می کند وآن را جاذبه دار می سازد و نگرانی ها وناراحتی ها را برای او آسان می نماید، انتظار وامید به آینده ای روشن و رشد آفرین است که در آن، به تمام نیازهای روحی وجسمی او به طور کامل پاسخ داده شود.
شیعه، با بهره گیری از آموزه های اهل بیت علیه السلام این امید وانتظار به آینده را در متعالی ترین نوع خود، فراراه انسانهای آزاد اندیش و آزادی خواه قرار داده است.
انتظار، در لغت به معناي چشم داشت و چشم به راه بودن و نوعي اميد به آينده داشتن و انتظار بردن، منتظر بودن و چشم به راه داشتن است. اما انتظار در ادبيات ديني، مفهومي است بسي ژرف و پرارج که مي توان آن را زيباترين و کامل ترين جلوه بندگي حق برشمرد.
انتظار وریشه های
انتظار، ريشه ها و زمينه هاي گوناگوني دارد که برخي از آن ها را برمي شماريم:
1. ظلم و جنگ: فراگير شدن اين نابساماني ها، يکي از اساسي ترين ريشه هاي انتظار عمومي است. به سخن ديگر، گسترش ستم و جنگ و ناملايمات، انسان ها را براي مسأله انتظار، بيشتر تحريک مي کند.
2. کنجکاوي و بي قراري: اين مسأله موجب مي شود تا هر انساني، سر از پنجره وجود و حالت موجود بيرون آورده و انتظار دريافتي جديد و دستاوردهاي نو داشته باشد.
3. انفجار نيروها: وضعيتي است که براي بيشتر انسان ها پيش مي آيد و در آن ها تفسير جديد و عميقي از آينده را پديد مي آورد.
از سوي ديگر، انتظار، مقوله اي است اعتقادي و بايد در کتاب و سنت ريشه داشته باشد که چنين است، و البته بايد راه و رسم آن نيز آموخته شود و تلاش فرهنگي در شناخت ابعاد انتظار، از زمينه ها و ريشه هاي آن به شمار مي آيد.
منبع: درسنامه مهدویت،نرم افزار آخرین زخیره
ادامه دارد.